onsdag 28 november 2012

Livet på Bergsgården

Ja det här med att studera igen är ju lite speciellt. Jag går ju som sagt på Forshagaakademin inriktning sportfiske. Denna linjen finns både som Yrkeshögskola (den jag går) och som gymnasium.Man var lite nervös när man började här,hur skulle jag kunna börja studera igen?Det är ju nästan 20 år sen! Det andra var ju det att man blev så illa tvungen att kvarta in på nåt ställe under veckorna. Så valet föll på ett vandrarhem i Forshaga och här bor då alltid YH eleverna .
Det är ett gammalt ålderdomshem med 25 rum.. Här delar man då dusch och uppehälle med 20 fisketokar.Diskussionerna här brukar ganska logiskt ofta handla om fiskar, fiskesätt,nya utmaningar inom fiske och vatten och fiskevård. Det brukar också hojtas och skrika framför något sportprogram .

Klassen är lite spridd i åldrarna med mig som äldste man (kanske inte mest mogen men ;) )på 35,en annan i 30 årsåldern och sen bär det neråt i åldrarna med de yngsta på 20 tror jag. En härlig salig blandning,precis som det ska vara. 4 stycken har hoppat av,några av de har fått jobb och en bara försvann?! Han drog nog på nya äventyr bara.
Man hittar folk som är mera allround inom fisket och flera som är experter inom en viss metod. Jag är nog den som är minst insatt men känner i alla fall att jag hanterar alla metoder. Jag är mera inriktad på den förvaltande och vårdande biten, men älskar såklart att fiska också.
Har vi då några som utmärker sig.. ?
Ja det finns det absolut och jag är säker på att flera av klasskamraterna kommer synas i tv rutor eller bli kända på annat vis.Vi har duktiga skribenter som skriver för stora fisketidningar, en rockstjärna och vi har nån som redan fått jobb i organisationen sportfiskarna,en big game fishing guide som redan omnämnts i en större tidning. Några av de som hoppat av har redan startat eget, så jag tycker nog att det ser bra ut för denna klassen.Ett härligt gäng som har blivit tajta nu detta andra året.

Vissa av rummen här på Bergsgården hyrs ut för  vanliga besökare, något vi fick erfara denna veckan. Klockan 4 på natten till tisdagen så börjar det skrikas och slåss på nedervåningen. Det visade sig vara nån suput som hyrde ett rum och blev osams med frugan, möbler hade slängts och mordhoten rungade i korridoren. Det slutade med att en av mina klasskamrater fick få hit polisen.Dessa personer fick vila ut på en brits i häktet.
Nu när vintern närmar sig med stormsteg så börjar det tisslas och tasslas om betesfisk,vippor,pulkor och isborrar. Det är ismetet som hägrar och jakten på de stora gäddorna som lurar under isen. Visst knorras det lite också för att kylan väntar,men de flesta är överens, det börjar en spännande period...En period att se fram emot...

En bild av Victor i klassen..Bilden är lånad av en annan elev..Jocke som är en av Team Goran fishing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar