tisdag 16 juli 2013

Slåtter på Boda Ängar

För ett år sen så började jag min praktik på Miljökontoret på Eda kommun , en härlig tid med lite olika intressanta uppdrag. Ett av uppdragen jag var med på var att slå Boda ängar, ett gammalt hantverk som görs för att behålla den stora mångfald av blommor som finns på ängarna. Förra veckan så ringde de från miljökontoret och frågade om jag hade lust att vara med igen. Jag tvekade inte en sekund innan jag tackade ja. Det är ett rofyllt jobb och alltid lika trevligt att träffa de andra på miljökontoret.

Boda ängar är en av "Edas pärlor" och finns i foldern ( sidan 16 ) med samma namn. Det är ängsmark runt gården Bråten i Boda som har en mycket artrik fauna. Ängsmarken har aldrig blivit gödslad och på detta vis så trivs en annan fauna där än på vanliga gödslade ängsmarker. Man slog markerna med lie längre tillbaks och gav då växtligheten förutsättningar för att kunna sprida sig. Idag använder vi slåtterbalk och röjsågar med "plastknivar". Man har kommit underfund med att detta blir likvärdigt lie.

Arter som man kan hitta på ängen är t ex "slåttergubbe", "brudborste", "nattviol", "rödkämpar", "smörboll" och "jungfru marie nycklar". Alla är de arter som kräver speciella villkor för att trivas.

I år kunde jag tyvärr bara vara med en dag, men vi fick mycket gjort och slog det mesta redan idag. Nu har de lite mer att slå imorgon och sen skall all slått ligga på tork och fröa av sig. När det fröat av sig så måste allt slåtter bort så det inte möglar så är det någon som vill ha torkat gräs/hö med höga mineralhalter och nyttiga örter till sina djur så kontakta Mats Rydström på miljökontoret ganska snart, så kanske ni kan få det. Annars så kastas det.
Jag hoppas det passar så jag kan vara med nästa år också.

Bråten 

En liten del av  Boda Ängar

Gunilla på språng mellan blommor med röjsågen

Slåttergubbe och Brudborste

Den gula vackra blomman slåttergubbe

Jungfru Marie nycklar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar