tisdag 13 november 2012

Om mig , en intro

Det är populärt att blogga nuförtiden har jag förstått av mina medstudenter. Tydligen så skall det vara lika viktigt som att inneha ett Facebook konto .."Man syns inte annars" Så jag startar en Blogg jag också då.

Vad kommer då jag att skriva om? Hmmm... jo det är en bra fråga .Men man kan ju börja med att dra en kort livshistoria och låta det rulla därifrån.

Började som liten parvel att hänga med min far ut i skogen där jakt och fiske var det som lockade. Det fiskades Bäcköring i åar ,Gäddor i sjöar och Abborrar i tjärnen hemmikring,man satt med på pass och såg älgar dundra förbi. När jag blivit lite äldre så fick jag hålla bössan själv och lyckades med bedriften att fälla en råbock och en hare. Det här med att skjuta djur var dock inget som jag hade något sug efter så fisket blev det jag fastnade för.

Jag kommer mycket väl ihåg min första gädda.
Det var inget monster precis ,men vägde in på modiga 2,5 kg. Familjen var uppe vid favorittjärnet och vi hade med en uppblåsbar plastbåt. Glad i hågen så gav jag mig  ut på böljan den blå med kastspöt mellan stortån och pektån,  det skulle ros drag . Efter att ha  tagit någon vända utanför närmaste vassrugge så högg det .
"Jä har fått e gädde på! Ho ä STOR!" Dessa ord kunde höras över vattnet och man kunde se mig ro frenetiskt med gäddan på släp. Stoltare 8 åring har nog inte setts när jag lyfte upp gäddan och visade min triumf.
Denna tjärn har sedan blivit mitt favorittillhåll,min zon ,min friplats. Den levererar inget överdrivet med fisk men det är något magiskt över stället.

Så blev man äldre och jobb hägrade. Jag gjorde som många andra i min hemkrets och styrde kosan över till grannlandet där jag jobbade som byggnadsarbetare i ett tiotal år. Efter denna period även som rörmokare,svetsare och pulverlackerare.Men.. det fanns ett sug, ett ständigt sug som aldrig stillades.
En dag sitter jag och läser lite annonser i en tidning och ser orden Sportfiskeakademin. Bang jag var såld.
Eftersom jag var arbetslös så var det bara att söka och vips jag kom in.Där går jag nu och mycke snart inom en snar framtid så är det klart här.
Vad kommer jag då att syssla med efter denna utbildningssejour? Mitt mål och önskan är att ge tillbaka den kärlek jag fått och får av naturen. Miljövård inom fiske ,djur och natur samt att få vidareutveckla mitt fiske .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar